Njegić o Wendersovom novom filmu: Sitnice što život znače, priča o svakodnevici čistača javnih WC-a ispala je mali-veliki film - Monitor.hr
04.05. (15:00)

Iako nije dobio Oscar, za nas je Win Wenders

Njegić o Wendersovom novom filmu: Sitnice što život znače, priča o svakodnevici čistača javnih WC-a ispala je mali-veliki film

Wenders je napose vrludao unatrag peatnaestak godina i snimio bolje dokumentarce (npr. “Pina”, “Sol zemlje”) nego igrane filmove (“Na meti u Palermu”, “Sve će biti u redu”, “Do dna”). Utoliko, “Savršeni dani” imaju još veću vrijednost i njegov su daleko najbolji novomilenijski uradak, ali i najosobniji, djelujući gotovo kao prozor u njegovu staru dušu. Svaki dan je navlaš isti kao u “Groundhog Day”: od vožnje po Tokiju uz dobru muziku, preko pauze za sendvič u parku i fotografiranja krošnji stabala u c/b tehnici, posjete javnoj kupelji i baru gdje radi žena koja mu se sviđa, do čitanja Williama Faulknera pred počinak i odlazak u zemlju snova. Prilično savršen mali-veliki film Wima Wendersa koji je redatelja vratio u punu formu i ulazi u gornji dom njegovih ostvarenja gdje suvereno stoluju “Nebo nad Berlinom”, “Paris, Teksas” i “Američki prijatelj”. Marko Njegić za Slobodnu.


Slične vijesti

Petak (21:00)

Hit Man je hit, man!

Hit Man: Umjetnost glume lažnog plaćenog ubojice

Donekle istinita priča o profesoru filozofije Garyju Johnsonu koji surađuje s policijom na tajnim zadacima i potom biva unaprijeđen u lažnog profesionalnog plaćenog ubojicu pretvorena je u zasad jedan od najboljih i najposebnijih filmova 2024. godine. Možda “Hit Man” ne bi bio toliko dobar da Richard Linklater nije njegov redatelj i koscenarist.

Film preispituje žanr “hitman” filmova, od akcijskih trilera do komičnih. U jednom trenutku imamo montažu “hitmanovskih” scena i gledatelji će, među ostalim, prepoznati Bronsona u akciji, kao i videoklipove iz “Kriminalaca na godišnjem”, čak i “Nazovi M radi umorstva”, vesterna “Dobar, loš, zao”, noira “This Gun For Hire” te egzotičnih talijanskih i japanskih ostvarenja.

Takvi filmovi su u “Hit Manu” opisani kao popkulturna fantazija, odnosno profesija plaćenog ubojice baš i nije onakva kakvom je Hollywood prikazuje. Naravno, “Hit Man” je unatoč tome i dalje filmičan, koliko god bio “realističniji” od mnogih sličnih ostvarenja, samim time i što je dijelom utemeljen na istinitoj priči. Marko Njegić za Slobodnu.

15.06. (01:00)

Sluškinja hoće ići na more

Tiha sluškinja: U službi klasnog sukoba, film otvaranja FMFS-a prati pobunu služavke protiv bogataša za koje radi

Prodajom nezamjenjivih tokena (”non-fungible token” ili NFT) financiran je vrlo solidni dugometražni prvijenac španjolskog redatelja Miguela Fausa. ”Tiha sluškinja” (”Calladita”/”The Quiet Maid”) prvi je europski film financiran na taj način, što je Faus iskoristio da namigne samome sebi u završnici filma s preokretom vezanim za kriptovalute. Kontrast nejednakosti titularne sluškinje i privilegije bogate familije za koju radi uspostavljen je od prvih kadrova. Savršen pogled na rivijeru iz kuće (po)kvari prskanje tekućine za pranje prozora kad kolumbijska sluškinja na radu u Španjolskoj počne raditi svoj posao. Marko Njegić za Slobodnu.

09.06. (21:00)

Kakav otac, takva kćer

Film kćeri poznatog redatelja horor trilera, Night Shyamalana: Je li jabuka pala bliže ili dalje od stabla? Negdje između

Ishana se rodila baš u periodu kad je njezin otac osvojio filmski svijet hororsko-trilerskim blockbusterom “Šesto čulo” s preokretom za anale kinematografije i potvrdio da nije “one hit wonder” snimivši “Neslomljivog”. Moguće da joj je otac pričao priču “The Village” kao bajku za laku noć, što dijelom i jest, a zasigurno je posjećivala očeve setove i u formativnim tinejdžerskim godinama gledala njegove horor trilere. “Promatrači” umiju biti dojmljivi i podsjećaju na Shyamalanove filmove, najviše “Zaselak” i “Netko kuca na vrata kolibe”, uključujući i preokrete koji su njegov zaštitni znak. Ali isti predugo traje i nepotrebno se račva na dva-tri manja obrata (“ima još nešto”) koji se mogu predvidjeti i traže od gledatelja da ne preispituje logiku. Ipak, Ishana je pokazala da ima potencijala. Marko Njegić za Slobodnu.

07.06. (01:00)

Nije ni on vesla sisao

Doveslao je tiho film “Dječaci u čamcu”: George Clooney se vratio u formu sa sportskom biografskom dramom

Priča je to o američkim veslačima sa sveučilišta u Washingtonu koji su, unatoč svim preprekama, ostvarili veliki trijumf i osvojili Zlatnu medalju na Olimpijadi u Berlinu 1936. godine. Dakle, klasična “underdog” postavka sportskog filma, samo je, za promjenu, u pitanju veslanje, a ne boks, borilačka vještina ili nogomet. Sve i da ne znate ishod priče “Dječaci u čamcu” su formulaični i predvidljivi, ali Clooney uspijeva tu priču ispričati na dopadljiv i zadovoljavajuć način po gledatelja te prikazati veslanje kao inspirativan i filmičan sport. Ovo je Clooneyjev najsolidniji projekt unatrag zadnjih deset godina, kaže Marko Njegić za Slobodnu.

02.06. (00:00)

Balkanski Ken Loach

Njegić o filmu ‘Radnička klasa ide u pakao‘: Da nam živi, živi rad?

poprilično subverzivan komad kinematografije kakav se ne viđa često u regiji, odnosno viđa se mahom samo ako ga snimi Đorđević. Srpski redatelj pokazuje da i 15 godina nakon “Života i smrti porno bande”, jednog od najboljih i najsubverzivnijih srpskih/regionalnih filmova novog milenija, još uvijek može pomaknuti poneku granicu, počevši od one žanrovske.

Naime, “Radnička klasa” je postavljena kao mješavina sociopolitički angažirane drame i nadnaravnog horora, festivalskog “art house” ostvarenja i žanrovske kinematografije, pojačana elementima društvene satire, crne komedije i natprirodnog trilera, ali na način da je film autorski, specifično “đorđevićevski” i da ne trpi puko “ladičarenje”. Marko Njegić za Slobodnu

31.05. (00:00)

Želiš li biti dio ove nacije? Popij čaj

‘Doseljenici‘: Bilo jednom u divljem Čileu! Priča o krvavoj kolonizaciji Južne Amerike iznimno je brutalna i nelagodna

Usporedno s “Ubojicama cvjetnog mjeseca” na Cannesu 2023. premijeru je imao još jedan revizionistički povijesno-dramski vestern – čileanski “Doseljenici” (“Los colonos”/”The Settlers”), prvijenac Felipea Galveza Haberlea. Prikazani u canneskoj sekciji “Un Certain Regard”, “Doseljenici” su ostali u sjeni Scorseseova epa sa zvjezdanim glumcima.

No, dobar glas o filmu svejedno se pronio nakon što je u “Izvjesnom pogledu” osvojio kritičarsku nagradu FIPRESCI i postao čileanski kandidat za Oscara u međunarodnoj kategoriji, dovevši ga do hrvatske premijere na Subversive festivalu. “The Settlers” je brutalan, na trenutke nepodnošljivo nelagodan film, sve samo ne lagan za gledanje, ali s obzirom na tematiku to ne može/ne smije ni biti. Na koncu, redatelj Galvez prati tragove krvi koja je natopila čileansku zemlju prije nego što su na njoj podignuti sela i gradovi, te stvorena “nova nacija” sastavljena od Čileanaca, doseljenika i Indijanaca. Marko Njegić za Slobodnu.

11.05. (12:00)

Mala laž rađa veliku

Film ‘Ekskurzija‘ Une Gunjak: Tinejdžerka u vrtlogu školskog skandala

Film Ekskurzija zaslužuje pažnju, a ima i provokativnu priču o odrastanju 15-godišnje djevojke iz Sarajeva koja će razmjerno benignom izjavom izazvati skandal i pokrenuti lavinu reakcija nakon što u igri “istina ili izazov” slaže da je spavala s jednim starijim mladićem, nadovezujući se na njegovu laž da je spavao s njom, o čemu se pohvalio prijateljima. Petnaestogodišnjakinja je odlikašica Iman i glumi je dojmljiva debitantica Asja Zara Lagumdžija. Imaničina izjava stiže u krivo vrijeme: njezin razred se sprema za ekskurziju u Italiju, i to nakon što je do Sarajeva stigla šokantna vijest iz susjedstva (Banja Luka) o sedam cura koje su se sa sličnog izleta vratile trudne. Roditelje i nastavnike zbog toga dodatno brine ekskurzija, a briga će još više narasti kad Imaničina sitna laž postane krupna. Marko Njegić za Slobodnu

01.05. (19:00)

Mmmm, obožavam vidjeti dobar... tenis

Film ‘Izazivači’: Gem, seks, meč

Podžanr sportskog filma o tenisu dobio je novog prvaka. “Izazivači” u scenama tenisa nadmašuju naslove kao što su “Wimbledon“, “Borg/McEnroe” i “Kralj Richard“. Redatelj Luca Guadagnino i njegov frekventni direktor fotografije Sayombhu Mukdeeprom orkestrirali su nekoliko nevjerojatnih kadrova u ritmu metronoma koji gledatelja apsorbiraju u tenisku igru i čine je napetijom. Suprotno nerijetko aseksualnoj modernoj kinematografiji, režija je tjelesna, senzualna, erotična, požudna i seksi dok napaja oči na tijelima aktera u pokretu, ali njihov mozak i srce, ono što misle i koga zapravo vole, ostavlja zagonetno nedokučivima, s naglaskom na pamtljiv završni kadar koji kao da je stigao iz “novog Hollywooda” sedamdesetih. Ovo je vjerojatno najseksi film posljednjih godina. Marko Njegić za Slobodnu.

31.03. (22:00)

Pogledaj i uvjeri se sam/a

Film ‘Zvijer‘: Ljepotica i umjetna inteligencija

Inspiriran djelom Henryja Jamesa “The Beast in the Jungle”, “La bête” je iznimno ambiciozan dvo-i-pol-satni film i odvija se u Parizu i Los Angelesu tijekom tri vremenska perioda, od dalje i bliže prošlosti 1910. i 2014. do relativno bliske budućnosti 2044. godine. No, “Zvijer” nije futuristički akcijski triler poput “Equlibriuma”, štoviše prije je usporediv s nadrealnim “mind fuck” (SF) filmovima “Atlas oblaka”, “Mulholland Drive” i “Sveti motori”. Uvod je dojmljivo metafilmski u stilu “Holy Motors”. Gabrielle se nalazi ispred zelenog ekrana na filmskom setu i dobiva upute redatelja za scenu (“Tu će se pojaviti sjena zvijeri”). Marko Njegić za Slobodnu.

20.03. (21:00)

Ako vam se ide na sud, ali ne i u sudnicu

Slučaj Goldman: Anatomija pada i uspona, sudska drama po zloglasnoj istinitoj priči nezasluženo je u sjeni oskarovca

Slobodno se može reći da je “Slučaj Goldman” imao krivi tajming, ali kvaka je da “Anatomija pada” nije toliko bolja, odnosno i ovaj film je vrlo dobar unutar žanra. “The Goldman Case” je sudsko-dramski zategnut i napet, ne podilazi likovima ni gledateljima u smislu da nudi lagana rješenja i zauzima stranu. Primjerice, Goldman je sve samo ne jednodimenzionalan i dopadljiv: on je tvrdoglav, težak u ophođenju prema odvjetniku, sebe smatra mučenikom i poziva se na antisemitizam, mrzi teatralnost suđenja, odbija pozvati svjedoke da podupru njegovu obranu, drži da je policija rasistička…

Gledatelj ima dojam da je, od jednog svjedočenja/ispitivanja do drugog, ispratio cijelo suđenje u realnom vremenu tijekom dvosatnog trajanja zahvaljujući Kahnovoj režijskoj preciznosti, tj. vičnosti vođenja tenzične sudske dokudrame, a prati film sa zanimanjem čak i ako nije nikad čuo za Goldmana i njegovo suđenje. Žanr sudske drame dobio je jedan od boljih novijih primjeraka, kaže Marko Njegić za Slobodnu.