Premijera 'Osmog povjerenika' sutra na Braču, idući tjedan u cijeloj Hrvatskoj - Monitor.hr
04.01.2018. (14:36)

Premijera ‘Osmog povjerenika’ sutra na Braču, idući tjedan u cijeloj Hrvatskoj

Na Braču će sutra biti održana premijera filma Osmi povjerenik koji je najvećih dijelom snimljen na ovom dalmatinskom otoku. Premijera ekranizacije nagrađivanog romana Renata Baretića je u 19:00 sati u Kinu Mediteran Supetar (5. siječnja, dakle). U ostatak Hrvatske film stiže idući četvrtak (11. siječnja).

Više od polovice snimanja filma ‘Osmi povjerenik’ filmska je ekipa provela na Braču, gotovo cijeli ožujak i početak travnja te još četiri dana u listopadu 2016. godine. Selo Škrip tako je za potrebe snimanja postalo fiktivno mjesto Trećić iz romana. U njemu je snimljen veći dio interijera, a zanimljivo je da je kuću jednog od glavnih likova (Tonina) “odglumio” kaštel Cerinić, ujedno i rodna kuća majke redatelja filma Ivana Salaja.

Od ostalih bračkih lokacija, snimalo se na škripskom groblju te u crkvi i u muzeju Uja, a na nekoliko je dana glumce i ekipu ugostila i vila obitelji Gospodnetić u Dolu. Brački svjetionik Ražanj postao je samo za ovu priliku trećićanski svjetionik, dok je trećićansku luku “odigrala” uvala Smrka, a luku Drgić 1930-tih uvala Splitska.

Lica stanovnika Trećića najvećim su dijelom oživjeli stanovnici Škripjana i Nerežišća, uz pomoć Supetrana i mještana Milne. Najmlađi statisti dolaze iz dječjeg vrtića ‘Mrvica’, a iz Osnovne škole Supetar su najmlađi glumci u filmu, Katja Vuković i Luka Radanović, uz koje se pojavljuje i supetarski srednjoškolac Bruno Gabrijel Bešker. Trećićanske ‘žudije’ obukli su pripadnici počasne straže crkve sv. Martina iz Sumartina. Kostime za prikaz života iz tridesetih godina prošlog stoljeća ustupilo je bračko folklorno društvo Ciciljona.

‘Osmi povjerenik’ dugometražni je prvijenac redatelja i scenarista Ivana Salaja, nastao u produkciji Alka filma. Na bračkoj premijeri film će predstaviti redatelj Ivan Salaj, glumci Frano Mašković (naslovna uloga), Filip Šovagović, Ivo Gregurević i Nadia Cvitanović, producent Jozo Patljak, direktor fotografije Slobodan Trninić, kostimografkinja Morana Starčević, montažer Marin Juranić te autor romana Renato Baretić. Distributer je 2i Film.


Slične vijesti

06.02.2018. (15:40)

Osma rupa na otoku

Jergović: Da je kulture, ‘Osmog povjerenika’ bi vidjelo pola milijuna ljudi

“Salajev Osmi povjereni molski je film, tužna, predsmrtna pjesma, puna čiste vedrine… Jedan od tužnijih hrvatskih filmova u posljednjih tridesetak godina. Na barem tri mjesta umalo što me infarkt nije strefio od zora i truda da se ne rasplačem… Kada bi postojali ozbiljni televizijski programi iz kulture i kada bi doista bilo kulturnih rubrika u novinama, ali i kada bi u Hrvatskoj postojala kina, ‘Osmog povjerenika’ vidjelo bi pola milijuna ljudi, iz čega se onda razvilo razumijevanje i njegova alegorijskog sloja”, piše Miljenko Jergović o novom filmu Ivana Salaja prema romanu Renata Baretića. Još se stigne – i dalje igra u kinima.

15.01.2018. (00:54)

Kritični pogodak

‘Osmi povjerenik’ zadržao formu Baretićevog romana, ali je izgubio suštinu

Osmi povjerenik Ivana Salaja na filmskom planu donosi malo toga novoga što je šteta imajući u vidu popularnost Baretićevog romana i prostor koji on ostavlja za ekranizaciju… struktura je epizodična, film predugo traje da bi ostao zanimljiv, a prekratko da bi zaista produbio i oživeo gomilu epizodnih likova koji su svedeni na tipove sa po jednom-dve osobine i zapravo ne budi nikakvu emociju. Salaj se potrudio da održi formu Baretićevog romana, a suština se gubi putem”, komentira Marko Stojiljković novi film u domaćim kinima. Monitor.hr

14.01.2018. (23:41)

‘Osmi povjerenik’ zadržao formu Baretićevog romana, ali je izgubio suštinu

Komedija ‘Malog Mista’, referenca na kultnu televizijsku seriju prema scenariju Miljenka Smoje, svojevrsni je standard hrvatske kinematografije i literature. Neki su na tome izgradili karijere, mnogi su se u tome oprobali, a tek retki su pokušali svojim čitanjem obrasca promeniti paradigmu, kao recimo Hana Jušić u svom bizarno-mračnom dugometražnom prvencu Ne gledaj mi u pijat. Uglavnom je na delu odrađivanje nekakvog mikro-žanra po poznatim formulama i Osmi povjerenik Ivana Salaja barem na filmskom planu donosi malo toga novoga što je šteta imajući u vidu popularnost Baretićevog romana i prostor koji on ostavlja za ekranizaciju.

Da se podsetimo, reč je o imaginarnom otoku Trećić, najudaljenijem naseljenom hrvatskom otoku na nekih 4 sata brodom od takođe imaginarnog Drugića koji je, pak, povezan sa Prvićem, onim pravim ili imaginarnim, na kojem hrvatska država nije uspostavila organe vlasti (mesni odbor i izbore za većnike u općini Prvić-Drugić) iako je pre naslovnog osmog poslala sedam poverenika koji su ili netragom nestali ili ne govore o svojim iskustvima ni za živu glavu. Naslovni junak je Siniša Mesjak (Masković), političar do nedavno u strmoglavom usponu kojem je seksualno-narkomanski skandal došao karijere, pa ga premijer (Matavulj) sklanja daleko od očiju javnosti i ljubavnice (Mihalić) takođe iz iste stranačke strukture.

On na Trećiću ima šta videti, a naročito čuti: sve funkcionira bez ikakvog upliva države, roba se, zajedno sa novcem za penzije, šverca gliserom iz Italije, moneta su australski dolari, jezik je mešanica iskvarenog hrvatskog, iskvarenog talijanskog i australskog engleskog (zbog migracija koje su na tu stranu vodile). Jedini koji hrvatski govori (striktno književno kao da ga je učio iz časopisa) je Tonino (Perić), Sinišin domaćin i prevodilac koji ima navadu da se ponekad na nekoliko minuta ukipi i tako stoji/sedi/leži nesvestan sveta oko sebe. To što domaćini uporno bojkotiraju integraciju u hrvatski zakonski sistem je jedan deo problema, to što imaju svoje uhodane paralelne strkture za sve delatnosti (prevoz, trgovinu, televiziju, komunikaciju sa inozemstvom) skoro pa fascinantno, a to što otok ima svoju autohtonu kulturu se nekako podrazumeva, skupa sa spletom polu istinitih legendi, čudačkim verovanjima, neprevodivom dinamikom i ostalim otočkim stvarima. Siniša, dakle, mora pronaći modalitet kako da zadovolji formu, a da se na otoku suštinski ništa ne promeni, pa da se “trijumfalno” vrati u Zagreb, ali to neće ići tako lako.

Bilo kakvu ideju o autentičnosti treba automatski odbaciti jer je sam otočki milje očigledno Baretićeva konstrukcija sastavljena od arhetipa i stereotipa, te ponekog “ripleyevskog” istinitog detalja kao što je to jezik po nerazumljivosti blizak susačkom dijalektu čiji su stanovnici iz Amerike doneli i akcente. Tu dolazimo do svojevrsnog paradoksa jer roman i film govore upravo o autentičnosti i autohtonosti na udaru hm, ukrupnjavanja socijalno-političkog spektra. Da se tu postaviti još par pitanja, Baretiću više nego Salaju, recimo ako su otočani očuvali autentičnost u periodu Jugoslavije, svejedno prve ili druge, jer su obe bile centralizirane. S tim u vezi, poruka bilo kojeg usmerenja bi delovala artificijelno i paradoksalno, u filmu to Salaj čini kroz razgovor video-linkom na najuspelijim otočkim emigrantom Boninom (Smiljanić), a poruka je utopistička, anti-globalistička i anti-modernistička, jer je jedna takva autohtona arkadija ništa drugo do zavisna kolonija kojom upravljaju povratnici iz emigracije.

Uostalom, to i nije toliko važno pitanje sa aspekta filmske kritike. Mnogo je važnije kako Salaj “čita” Baretića i prevodi ga u novi medij, a odgovor na to je – prilično neupadljivo, gotovo nevidljivo. On ne samo da se trudi da očuva duh romana, već je i duh filma doista literarni: čak i kad izmeni ponešto od predloška (recimo bosanska prostitutka je zamenjena ukrajinskom koju igra Nadia Cvitanović, valjda u duhu vremena sadašnjeg), film ostavlja ravni utisak adaptacije po staroj literarnoj dogmi u kojoj izražajna sredstva filmske umetnosti ne dolaze do izražaja. Jednostavno rečeno, struktura je epizodična, film predugo traje da bi ostao zanimljiv, a prekratko da bi zaista produbio i oživeo gomilu epizodnih likova koji su svedeni na tipove sa po jednom-dve osobine i zapravo ne budi nikakvu emociju. Salaj se potrudio da održi formu Baretićevog romana, a suština se gubi putem.

Zapravo, čini se da Salaj kao scenarista pod striktnom paskom pisca Baretića nije Salaju kao reditelju pružio priliku da pokaže šta zna. Tih prilika ima tu i tamo, poput retro-flashbacka snimljenog crno-belo, nemo i u vrlo uskom formatu uz naraciju, košmarno- snolikih scena stiliziranih na očekivan način i scena seksa koje su urađene solidno, ne i impozantno. Upitna je čak i upotreba pornografije koju jedan od likova, bosanski begunac od mafije kojeg igra Goran Navojec, konzumira do iznemoglosti, a koja ostaje bez višeg smisla, emocije i komentara. O glumačkoj podeli se takođe može raspravljati (s tim da ne bi trebalo iz vida izgubiti i relativno mali obim filmsko-glumačke scene u Hrvatskoj), dok je tretman likova u nekim slučajevima skandalozno plošan. Dok je Siniša u interpretaciji Frana Maskovića koliko toliko moralno i emotivno centriran simpatični ljigavac, Perićev Tonino je karikatura naivnosti sa lošom frizurom, nespretnim hodom i uštogljenim govorom.

Opet, sa tehničke strane, Osmi povjerenik je skoro pa impresivan film. Kamera Slobodana Trninića čini čuda sa lokacijama diljem Jadrana na kojima je film sniman pretvarajući ih u predivne pejzaže, a ovakav nivo detaljnost i uglađenost postprodukcije se retko viđa u regionalnom filmu. I upravo je tehnička “upeglanost” razlog zašto je Osmi povjerenik toliko ugodan film svojoj nemaštovitosti unatoč. Nije to loše, ali za etiketu dobrog ipak nije dovoljno. (5/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.

04.01.2018. (21:10)

Kino s pogledom

Premijera filma ‘Osmi povjerenik’ po nagrađivanom romanu sutra – na Braču

U Supetru na Braču sutra će biti održana premijera filma Osmi povjerenik po nagrađivanom romanu Renata Baretića, a koji je najvećih dijelom snimljen na ovom dalmatinskom otoku (ulaznica 20 kuna). U ostatak Hrvatske film stiže idući četvrtak. U dugometražnom prvijencu redatelja i scenarista Ivana Salaja selo Škrip glumilo je mjesto Trećić iz romana, kuću jednog od glavnih likova odglumila je rodna kuća majke redatelja filma, svjetionik Ražanj postao je trećićanski svjetionik itd. (trailer). Monitor.hr