Uručivanjem festivalskih nagrada sinoć je na sceni Hrvatskog narodnog kazališta Split završio festival hrvatske drame 26. Marulićevi dani koji su se održavali od 21 – 28. travnja.
Festival je zatvoren predstavom Leda u izvedbi ansambla kazališta Činoherní klub iz Praga.
Nagrade Marul 26. Marulićevih dana dobili su:
– za suvremeni dramski tekst drama Kašeta brokava (ili Mali Lear iz Veloga Varoša) Elvisa Bošnjaka u režiji Nenni Delmestre i izvedbi glumačkog ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu;
– za dramaturgiju predstave Jasna Žmak i Goran Ferčec za predstavu Mi smo kraljevi a ne ljudi u režiji Matije Ferlina i koprodukciji Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu i Kunstenfestivaldesarts, Bruxelles.
– za predstavu u cjelini predstava Kaberet tamne zvijezde Zlatka Burića u režiji grupe autora.
– za režiju Nenni Delmestre za režiju predstave Kašeta brokava Elvisa Bošnjaka, u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu.
– za glumačka ostvarenja Mia Biondić za ulogu u predstavi Kabaret tamne zvijezde i Goran Marković za ulogu Tome u predstavi Kašeta brokava.
– za umjetničko ostvarenje Umjetnička organizacija Četveroruka i Plesni centar Puls za autentično promišljanje ambijentalnog teatra u izvedbi projekta Od terora. Od borbe. Od boli. RASPLITANJE.
O nagradama Marul odlučivao je Ocjenjivački sud u sastavu: Viktoria Franić Tomić, teatrologinja; Belmondo Miliša, glumac i prevoditelj; Mislav Brumec, dramski pisac; Davor Mojaš, novinar i redatelj; te, Katja Pegan, redateljica.
Dodijeljena JE i nagrada žirija dnevnog lista Slobodna Dalmacija, generalnog medijskog pokrovitelja Festivala, koji je kao najbolje glumačko ostvarenje 26. Marulićevih dana izdvojio ono Urše Raukar u autorskom projektu Od terora. Od borbe. Od boli. RASPLITANJE. O ovoj je nagradi odlučio žiri čitatelja u sastavu: Željko Fržop, Marin Popović, Maja Proso, Boška Krstulović i Miranda Vidović.
Gledatelji 26. Marulićevih dana najvišu prosječnu ocjenu dali su predstavi Sveto S. u izvedbi Bosanskog narodnog pozorišta iz Zenice.
Obrazloženje ocjenjivačkog suda nagrade Marul
Kašeta brokava (ili Mali Lear iz Veloga Varoša): Posežući za klasičnim djelom najvećega svjetskog dramatičara autor je u vrlo duhovitoj i sjetnoj čakavštini poveo dobrohotni ali i razorni dijalog s prethodnicima literarne splićanistike kao i s plošnim predodžbama i konstrukcijama o Splitu i pripadajućem mu mentalitetu. U svojem Oproštaju ovaj tankoćutni autor dramatično dokida infantilizaciju dalmatinskoga prostora povezujući u svom dramskom pismu staro i novo, svjetsko i domaće, pučko i metafizičko. Najveća vrijednost Bošnjakovog teksta koja je vidljiva u ovoj predstavi a biti će i u svim budućim njegov je pirandelovski humorizam koji je ostvaren najuvjerljivijim dramaturškim i stilskim sredstvima mediteranske tragikomedije.
Mi smo kraljevi a ne ljudi: Suptilnim odabirom i slijedom izvornih rečenica koje su izgovorila djeca, dramaturgija gradi začudnu i značenjski slojevitu konstrukciju predstave koja uspijeva pomaknuti granice upotrebe jezika u kazalištu te pomoći glumačkom ansamblu u ostvarivanju izuzetno sugestivnih uloga.
Kaberet tamne zvijezde: Ovaj multidisciplinarni projekt predstavlja pravi primjer kazališta koje spaja ludičku nepredvidivost i discipliniranu promišljenost. Autorski rukopis kultnog Kugla glumišta uspješno je prilagođen današnjem vremenu ne gubeći nekadašnju cirkusku sjetu unatoč disonantnim tonovima ovovremene stvarnosti. Čitav ansambl predstave jedinstven je u razumijevanju i dosljednjom provođenju šarolikih scenskih zadataka u igri destrukcije koja ne plaši već razgaljuje.
Nagrada Nenni Delmestre: Predstava je uspješno naglasila sve i komične i dramske elemente koje je ponudio dramski predložak. Sigurnim vođenjem predanog ansambla te dobrim korištenjem bogate scenografije, redateljica je poigravanjem planovima kao i efektnim kombiniranjem realizma i nadrealističkih momenata, uspjela oživotvoriti svojevrsnu odu gradu Splitu, kakav je bio nekad i kakav je danas.
Nagrade za glumačka ostvarenja: Mia Biondić u Kabaretu tamne zvijezde zadivljuje glumačkom fleksibilnošću koja joj omogućuje da od minimalističko dokumentarnog glumačkog stila, trenutaka u kojima gotovo ukida kazališnu iluziju, spretno i neosjetno prelazi u registre kabaretske artificijelnosti. Goran Marković u ulozi Tome ostvaruje duboko dirljivu gotovo arhetipsku sliku mediteranskog osobenjaka, koji je ujedno glas istine, nadvremena proročka luda. Uz minimalna vanjska sredstva svoju scensku prezentnost Marković postiže najzahtjevnijim glumačkim sredstvom – stapanjem s likom i impostiranjem njegove osnovne note iz koje gradi svaku scensku radnju.
Nagrada Marul za umjetničko ostvarenje dodjeljuje: Ambijentalna predstava koja, ciljano odabranim napuštenim i ostavljenim prostorima koji pamte ljudske usude, svoje drugačije noći i dane bolje upitne prošlosti, otvara kronologije sudbina izgubljenih u svijetu iznuđene tišine i osuđene samoće. Autorica i redateljica Marina Petković Liker, sa suradnicima i okupljenim akterima, stvara novu, neponovlju autentičnu verziju dogođenih priča i svjedočenja tamnih tonova, izgubljenih iluzija i bolnih posljedica. Dramu oprosta, samoće, odustajanja i tišine. One sasvim drugačije od derutnih enterijera bivše ambulante splitskog Brodogradlišta gdje je Rasplitanje, na trenutak, bilo zaustavljeno.