Filmska kritika: 'Wilde Maus' - zabavan prvi film austrijskog kabaretiste - Monitor.hr
30.03.2017. (13:52)

Filmska kritika: ‘Wilde Maus’ – zabavan prvi film austrijskog kabaretiste

Za nekog ko se bavi novinarstvom i ko je prevalio četrdesetu, sudbina Georga, glavnog junaka filma ‘Divlji miš’ Josefa Hadera neće biti ništa novo. Višedecenijski muzički kritičar uglednog dnevnog lista dobija otkaz zato što je skup. Mladi grašak radi za mnogo manje love („za ono koliko nas koštate, možemo da zaposlimo tri mlada novinara“), nekada i za džabe ako je stisak ruke dovoljno vlažan i tapšaj po ramenu dovoljno snažan, uz ime koje stoji u novinama. „Čitalaštvo će se pobuniti“ kaže Georg u šoku, negde i sam neubeđen u to što izgovara, zato što iz ličnog iskustva zna da se čitalaštvo buni samo onda ako mu se ne pogodi ukus.

Dok sedi prekoputa mlađeg, nadobudnog nemačkog menadžera koji sa novinarstvom nema apsolutno nikakve veze, ali koji višim instancama odrađuje sve neugodne poslove za dobru platu i lagodan život, Georg oseća nemoć i mržnju prema poštaru loših vesti. Dok skuplja nešto lične imovine sa svoga dotadašnjeg radnog mesta, iznenađenim kolegama saopštava da je rešio da napusti list kako bi napisao knjigu, ponavljajući nebulozni savet šefa koji mu je nekoliko trenutaka ranije tu opciju servirao na pitanje šta da radi sa svojim životom u poznim pedesetima. Horor obezvređivanja profesija i iskustva, bezizlaznost situacije u kojoj si, iako blizu, ipak tako daleko od penzije bačen na otpad i kako se iznenadna nezaposlenost odražava na psihu ljudi, teme su kojima se uz veliku dozu humora bavi rediteljski prvenac Josefa Hadera, poznatog austrijskog glumca i kabaretiste.

Hader iznenađuje rediteljskom zrelošću u filmu za koji je napisao scenario i u kome tumači glavnu ulogu, a koji se ove godine našao u glavnom takmičarskom programu Berlinala. Gradivši karijeru na uglavnom komičnim ulogama, čak i u popularnom serijalu krimi filmova sa inspektorom Brenerom baziranim na romanima bečkog pisca Wolfa Haasa, Hader je prošle godine prekinuo tradiciju „neozbiljnosti“ uskočivši u izvanredno dobro odigranu ulogu Stefana Zweiga u filmu ‘Oproštaj Evropi’ Marie Schrader, austrijskog kandidata za Oskara.

U osnovi ‘Divljeg miša’ se nalazi priča o zakasneloj krizi srednjih godina koja drma ne samo Georga već i njegovu ženu Johannu (Pia Hierzegger), uspešnu psihijatricu čiji san o deci, sada već početkom njenih četrdesetih godina, ima poslednju šansu da se ostvari. Johanni plodni dani postaju opsesija i svaki neuspeli pokušaj začeća je čini sve ogorčenijom. Vezu koju drmaju hormoni oba partnera još više će poljuljati Georgova neiskrenost; što zbog ponosa, što zbog stida, on se pravi da svakodnevno odlazi na posao bez reči o otkazu, dok dane gubi čitajući novine i šetajući se po zabavnom parku Prater. Tu, na mestu oprečno suprotnom svetu klasične muzike, gde brkati istetovirani prolosi (Prolet=austrijski za seljak) drže karusele, voziće i ostale zabavne privlačnosti, Georg sreće Ericha (Georg Friedrich – na Berlinalu nagrađen Srebrnim medvedom za ulogu oca u ‘Bright Nights’ Thomasa Arslana), svoj nekadašnji školski košmar. Dok je jedan izbačen iz svog intelektualnog carstva, drugi beži od svog propalog i kriminalom obojenog miljea. Između bivše žrtve i njegovog bulija koji su karakterno i obrazovno nebo i zemlja, stvara se prijateljstvo iz očaja. Fiks ideja da renoviraju nekada poznatu Prater atrakciju Divlji miš manifestacija je njihove potrebe za novim početkom, iako je jasno da je ovaj projekat osuđen na propast.

Georg se paralelno upušta u osvetničku misiju prema Nemcu koji ga je otpustio i njegovi vandalistički činovi postaju sve ekstremniji, da bi naposletku eskalirali u, doduše ne preterano iskren, pokušaj ubistva. Usred emotivnog i egzistencijalnog haosa, Georg rešava da sebi oduzme život u sceni koja se pretvara u jednu od najkomičnijih u filmu, sa lokalnim seljanima koji jure polu-golog „ludaka“ po dubokom snegu. ‘Divlji miš’ ima svoj happy end, najlogičniji u zrelom rasuđivanju, nešto što bi se moglo opisati kao povratak kolotečini kao najmanjem zlu.

Austrijska komedijantska filmska tradicija je uglavnom osuđena na lokalnu publiku zbog vrlo specifičnog, mračnog humora koji pre svega vuče korene iz bečke kulture zakeranja. U slučaju Haderovog filma to je u neku ruku šteta s obzirom na univerzalnost tema kojima se bavi. On se takođe bukvalno gubi u jezičkom prevodu, u ovom slučaju – konkretno na engleski, tako da gledaocu najbolje šale i podsmevanje pesimističkom duhu austrijske kulture promiču. ‘Divlji miš’ nije remek-delo, niti film koji se dugo pamti, ali je zabavan i dovoljno solidno urađen da bi se pogledao bez osećaja uludo potrošenog vremena. Greške se nalaze u „voženju“ scenarija sa previše ideja kojima je teško posvećivati jednaku pažnju, dok se u tehničkom smislu – od kamere, zvuka do montaže, ‘Divljem mišu’ ne može puno toga zameriti. (6/10)

Marina D. Richter je filmska kritičarka i novinarka iz Beograda koja već dvadeset godina živi i radi u Beču. Od 2004. je specijalni dopisnik beogradskog dnevnog lista Politika za rubriku kulture. Redovno surađuje s austrijskim portalom Artmagazine.cc, a piše i za razne austrijske publikacije kao slobodni novinar.


Slične vijesti

17.12.2023. (21:00)

Pogledajte što ste propustili

Indiewire: 50 najboljih filmova u 2023. po izboru 158 kritičara

158 filmskih kritičara sa svih strana svijeta za Indiewire odabralo najbolja filmska ostvarenja u ovoj godini, od skupih blockbustera, koji su zaslijepili gledatelje, do skrivenih dragulja koji su očarali publiku filmskih festivala. Svaki kritik je morao popuniti top 10 listu, gdje je 10 bodova dodijeljeno za prvo mjesto, devet bodova za drugo mjesto, i tako dalje. Zbrojem bodova definirano je mjesto na listi Top 50. Prvi je Scorseseov Killers of the Flower Moon… Indiewire
A ovdje su 2023. filmovi rangirani u Top 10 po “oscarovskim” kategorijama

29.05.2023. (15:00)

Koja riba!

Polimac preporučuje: Nova Disneyeva verzija Male sirene je vizualno impresivna, ali predugačka

Kompanija Disney svoj uspjeh zahvaljuje crtićima, a sad iz njih prave igrane filmove, što skuplje, to bolje, jer publika voli raskošne spektakle. Nakon “Alice u zemlji čuda”, “101 dalmatinera”, “Cruelle”, “Kralja lavova” i “Pepeljuge”, na red je stigla igrana obrada njihova crtića “Mala sirena” iz 1989., koji je označio preporod Disneyjeva animiranog odjela. Nenad Polimac u 6 minuta priča u videu o filmu što mu je dobro, a što nije, ali tvrdi biti će najgledaniji film u sljedećim danima. Jutanji

21.07.2022. (16:00)

Čudo u Areni

Njegić iz Pule: Odgledali smo film ‘Stric‘ i ostali potpuno šokirani. Ovo je jedan od najintrigantnijih i najnepredvidljivijih novijih hrvatskih filmova

Dosad najbolji hrvatski film prikazan na 69. Pulskom festivalu je “Stric”, dugometražni igrani prvijenac mladih redatelja Andrije Mardešića i Davida Kapca s Mikijem Manojlovićem, Ivanom Roščić, Goranom Bogdanom i Rokom Sikavicom u glavnim ulogama. Ovakav film, mješavinu psihološkog trilera s elementima crne komedije, farse, drame pa i horora, hrvatska kinematografija još nije vidjela i netko bi ga lako mogao zamijeniti za grčki, austrijski, čak i američki spoj žanrovca i “art-house” festivalca. Ne čudi da je “Stric” ili “The Uncle” imao premijeru na Karlovym Varyma kao nešto što je možda mogao snimiti rani Yorgos Lanthimos (“Očnjak”) ili Michael Haneke (“Šašave igre”). Film posjeduje začudnost grčkog “čudnog vala”, ali i uzvišenost novovalnih “elevated” horora s potpisom Jordana Peelea (“Bježi!”, “Mi”) ili dua Veronika Franz-Severin Fiala (“Laku noć, mamice”), iako horor ovdje prijeti ući u kadar kao daleka grmljavina koja možda i ne dođe blizu… piše Marko Njegić za Slobodnu

23.05.2021. (21:30)

Kao naručen

Njegić: ‘Oslo‘ – nije za Oscar, ali zaslužuje Nobel za mir, film o mirovnom sporazumu između Izraela i Palestine iz 1993.

Kolumnist nam preporučuje ekranizaciju istinite priče redatelja Bartletta Sheera istaknuvši: Film ima nevjerojatno pogođen tajming i ne može biti aktualniji u svjetlu novih događaja, a zanimljivo je da je sredinom listopada 2020. jednim dijelom sniman i u Hrvatskoj, točnije Dubrovniku koji je “glumio” Jeruzalem i ugostio ekipu, uključujući glumca Andrewa Scotta(“Sherlock”, “Fleabag”). Prestižna politička drama nastala je u koprodukciji DreamWorksa i iza nje stoji zvučna i nagrađivana ekipa. Piše Marko Njegić za Slobodnu Dalmaciju

03.05.2021. (20:00)

Poziv na gledanje

Njegić: ‘Hobotnica i ja‘ – nakon emotivnog, Oscarom nagrađenog filma na ‘hobe‘ ćete gledati drugim očima, možda ih i prestati jesti

Oskarovsko pozlaćivanje Netflixova dokumentarca “Hobotnica i ja” bilo je blago iznenađenje, neovisno o prethodnom trijumfu na dodjeli nagrada Britanske akademije. Na Oscarima su trijumfirali filmovi koji slave život i na univerzalnoj razini projiciraju tračak kolektivnog optimizma kroz osobne priče (“Zemlja nomada”, “Još jedna runda”). “My Octopus Teacher” je takav film, osobna priča plivača/ronioca Craiga Fostera koji se sprijateljio s hobotnicom u morskoj šumi na jugu Afrike i kroz to prijateljstvo prevladao depresiju i naučio nešto više o sebi i svijetu oko sebe, gledajući ga drukčijim očima, “postao senzibilniji za druge”. Marko Njegić, filmski kritičar Slobodne mu je dao 4 zvjezdice.

20.03.2021. (20:30)

Korejci rasturaju kinematografiju

Zrinka Pavlić: ‘Minari’ – jedan od favorita za Oscara duboki je korejski korijen u tlu američkog filma

‘Minari’ je sporogorući i suptilan film koji mnogo više od tipičnih američkih filmova odrastanja poštuje maksimu o tome da u filmu više toga treba pokazati, a ne kazati. Svojom organskom povezanošću s prirodom, koja se očituje i u naslovu filma, on daje brojne prilike za vizualno efektne i dojmljive prizore, ali jednako je slikovit i u prikazu kulturnog okruženja u kojem žive likovi. ‘Minari’ nije bombastičan, ali je velik film, film koji zadire u duboke slojeve ljudske povezanosti tamo gdje se čini da ona jedva jedvice uspijeva. Lee Isaac Chung pritom je uspio i proizvesti postupan rast emocija koje na početku tek trepere da bi se na kraju pretvorile u nezaustavljivi cunami, a da pritom nema nimalo patetike. Njegova će vas mudrost i osjećajnost preplaviti, ali ne i utopiti. Preporučuje Zrinka Pavlić za Tportal

21.02.2021. (20:00)

Nisam gledao, ali sigurno ne valja. I obrnuto (sigurno je dobar)

Polimac o Dari iz Jasenovca: Ne može se priča graditi na zločestim ustašama i nemoćnim Srbima

Tko zna hoćemo li ikad doznati razlog zbog kojeg je ratni spektakl “Dara iz Jasenovca” puno prije najavljene kino premijere (22. travnja, na obljetnicu proboja preživjelih logoraša, mahom muškaraca) premijerno prikazan u subotu uvečer na RTS-u? Dosad smo samo jednom imali takav primjer u povijesti zemalja bivše Jugoslavije, bilo je krajem 1999. kad je skupi “Četverored” Jakova Sedlara umjesto u kinima završio na državnoj televiziji… Podrška američke kritike je izostala, bilo je i pozitivnih recenzija, no dva najutjecajnija glasila, Variety i Los Angeles Times, ocijenila su film izrazito negativno, naglasivši da je u pitanju antihrvatska, antikatolička i prosrpska propaganda… Nadzornici povremeno nekoga smaknu, no krajnje proizvoljno, tako da to dramski ne proizvodi osobit emocionalni učinak, a nakon što upoznate sve likove i prostore u logoru, počinje se provlačiti monotonija… Je li to antihrvatski film? Prije bi ga se moglo proglasiti antiustaškim, što je krajnje legitimno, ali zanima jedino publiku s ovih prostora… – piše Nenad Polimac za Jutarnji.

31.12.2020. (18:30)

Sad je drama, do 2024. bit će horor

Polimac: U kinima prvi holivudski film o pandemiji

Prvom holivudskom filmu o pandemiji štošta se može oprostiti – piše Nenad Polimac o filmu ‘Iza zatvorenih vrata’ (‘Songbird’). Radnja se odigrava 2024. kad je covid-19 mutirao u puno opasniji covid-23 pa su donesene izvanredne mjere. Svatko kod koga se otkriju znakovi zaraze premješta se u karantenu, htio to ili ne, a s njim odlaze i njegovi bližnji jer se smatraju opasnima za sve živo.