'Mislimo da kupujemo izvorno, a kad dođemo kući vidimo "proizvedeno u Kini"' - Monitor.hr
06.10.2015. (10:45)

‘Mislimo da kupujemo izvorno, a kad dođemo kući vidimo "proizvedeno u Kini"’

Nakon što je Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača prije nekoliko mjeseci izglasao Mišljenje o takvoj oznaci, uključujući i amandman hrvatske zastupnice Biljane Borzan kojim je prijedlog o uvođenju jedinstvenog standardiziranog i javnog registra nepoljoprivrednih proizvoda na razini EU, Izvješće je podržano i na plenarnoj sjednici u Strasbourgu.

“Jako sam sretna što su kolege prepoznale važnost što skorije uspostave ovog sustava. Podržali su vrijednost europske vještine, tradicije i znanja. Do sada je ona često omalovažena navalom krivotvorina iz trećih zemalja. Primjerice, europski proizvođači tekstila se žale da oko 40 posto prihoda moraju trošiti na sudske sporove s krivotvoriteljima umjesto u povećanje proizvodnje, a mnoge tvornice u se odavno ugasile”, komentirala je Borzan.

Čak 57,4 posto proizvođača je prijavilo velike probleme i gubitke zbog zloupotrebe njihove trenutačne oznake zemljopisnog porijekla. Krivotvorine najčešće dolaze iz zemalja Azije i Južne Amerike gdje krivotvore oznaku, ali i unutar EU gdje se manipulira imenima pa se imenu novog proizvoda manje kvalitete dodaje riječ “kraljevski”, “originalni” i slično.

“Oznaka porijekla nosi puno prednosti koje primjerice oznaka zaštićeni znak nema. Iznad svega to je prepoznatljivost kod potrošača. Potrošači vole kupovati proizvode s oznakom izvornosti jer znaju da su kupili kvalitetno i autentično. A ne kad dođu kući, okrenu zapravo preplaćeni proizvod pa piše “proizvedeno u Kini””, kazala je u raspravi Borzan.

Europska komisija je još 2014. u Zelenoj knjizi objavila da bi stvaranje takve oznake stvorilo više od 4 milijuna radnih mjesta i to u najsiromašnijim regijama Europe. Dvije trećine regija iz kojih potječu nepoljoprivredni proizvodi s oznakom zemljopisnog porijekla imaju stopu siromaštva ili stopu nezaposlenosti iznad 20 posto.

“Komisiji je prijavljeno oko 800 proizvoda koji žele takvu oznaku. Među njima su i hrvatski zlatovez, paška čipka, brački kamen… Tu vidim veliku priliku za male hrvatske obrtnike i razvoj siromašnijih regija. Pravni temelj je već postavljen oznakom za poljoprivredne proizvode, a nova Direktiva o autorskim pravima je prva stanica na kojoj možemo početi graditi uspješnu priču”, objašnjava Borzan.

Neki zastupnici su izrazili zabrinutost zbog dodatnog administrativnog tereta za poduzeća.

“Kada mi netko sa skepsom govori o ovoj temi ja ga jednostavno upitam gdje bi europska poljoprivreda bila da ne postoje oznake porijekla za primjerice vina, ili određene voćne ili mesne proizvode? Ne smijemo se bojati zaštiti što je naše i tražiti trgovačke partnere da to poštuju!”, zaključila je Borzan.

Savile Row Bespoke, Ujedinjeno Kraljevstvo, tekstil
Šivaju kvalitetna odjela već nekoliko stoljeća za primjerice C. de Gaullea ili englesku kraljevsku obitelj. Čak 40 posto prihoda troše na sporove s krivotvoriteljima poput Tajlanđana koji su pokušali zaštititi ime “Tailand Saville” ili Nijemaca koji su pokušali zaštititi ime “Sons of Savile Row”

Solinger, Njemačka, noževi i ostala sječiva
Proizvode sječiva od 13. stoljeća. Postojeća oznaka TM im se osporava na godišnjoj razini. Sve sporove dobiju, ali troše vrijeme i novac na procese. Oznaka zemljopisnog porijekla je pravno snažnija i ima bolji ugled među kupcima.

AiCC, Italija, keramika
Udruženje 37 talijanskih gradova koji proizvode keramiku. Ugrožavaju ih ponajprije Kinezi koji proizvode manje kvalitetne kopije njihovih modela s istim imenom, ali nižom cijenom.

Cremona Consortium, Italija, glazbeni instrumenti
Konzorcij „Consorzio Liutai Antonio Stradivari Cremona“ proizvodi Cremona violine. Smatraju da će zaštićena geografska oznaka porijekla donijeti bolju zaštitu instrumentu, a također će se doprinijeti razvoju turizma, budući da se 50 posto turizma u Cremoni povezuje s time što ima tradiciju proizvodnje violine. Navodi da u Cremoni postoji 150 radionica za proizvodnju instrumenata, ali kako postoji isti toliki broj radionica koje izrađuju falsifikate.

Yecla namještaj, Španjolska, namještaj
Smatraju kako to može donijeti ekonomske dobiti od 26%. Zaštita geografskog porijekla ključna je za zaštitu proizvoda, proizvodnje, te radnih mjesta.


Slične vijesti

29.11.2023. (17:00)

Stavite još slobodno, znamo da stane

Borzan: Odzvonilo zraku u vrećicama čipsa, stručnjaci: unutra nije “zrak”, već dušik, i to s razlogom

Ambalaža u kojoj je više plastike nego proizvoda, velike kutije, a malo sadržaja, sve će to otići u povijest –  kaže hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan u priopćenju za javnost. Europski parlament je zato potvrdio zabranu pakiranja čiji je isključivi cilj zavarati potrošača oko količine samog proizvoda poput nepotrebnih slojeva ambalaže ili lažnog dna. Prosječan stanovnik EU baci oko 188.7 kg ambalažnog otpada, a u Hrvatskoj se baci oko 75 kilograma, od toga se samo manji dio reciklira. Ovom odredbom ćemo osigurati da građani dobiju najviše za svoj novac, ali i zaštiti okoliš – zaključuje u priopćenju. Index… Vijest je odmah naišla na kritike, budući da se u vrećicama čipsa ne “prodaje zrak” da bi prevarilo kupce, već se puni dušikom koji čuva rok trajanja čipsa i čuva od lomljenja. Index

22.09.2023. (22:00)

Vešmašina će trajat 100 godina

Borzan pobijedila velike proizvođače – Europa zabranjuje ugrađene kvarove

Hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan održala je u Kući Europe konferenciju za medije o rezultatima završnih pregovora o zakonu o osnaživanju potrošača u zelenoj tranziciji. Kaže da je došao kraj ugrađenim kvarovima uređaja, a oni koji će kršiti zakon o osnaživanju potrošača bit će suočeni s kaznama od minimalno četiri posto prometa. Dio oko kojeg se vodila najveća rasprava je bio zabrana ugrađenih kvarova uređaja jer su pojedine države članice htjele zaštititi svoju industriju. Borzan kaže da tu nije bila spremna ni na kakve kompromise jer ako vrata ostanu malo odškrinuta, industrija će naći načina da zaobiđe pravilo. Poslovni

28.05.2022. (12:00)

Istraživanje Biljane Borzan

Više od 86 posto građana strahuje od prešutnog poskupljenja nakon uvođenja eura. Kako su to riješile Slovenija i Letonija?

Istraživanje je pokazalo kako više od 86 posto građana smatra da će se uvođenje eura iskoristiti za prešutno povećanje cijena. – U Sloveniji su se protiv prešutnog povećanja cijena borili tako što su stvorili partnerstvo građana, potrošačkih udruga i države te su dvije godine prije i poslije uvođenja eura kontrolirali cijene pojedinih proizvoda i usluga. Tko je uvođenje eura iskoristio za neopravdano povećanje cijena, taj se našao na crnoj listi, odnosno stupu srama. Svaki mjesec je čak 130 tisuća Slovenaca provjeravalo tko je na crnoj listi te je ta metoda dobila i priznanje Europske komisije – ističe Borzan. Košarica cijena koje su se provjeravale u Sloveniji uključivala je 68 svakodnevnih proizvoda te 36 usluga i cijene su se počele provjeravale dvije godine prije uvođenja eura. Slobodna

21.07.2020. (23:30)

Mister juro je na cesti

22 milijarde iz EU – Ressler: Velika prilika; Borzan: Nismo taj novac dobili, nego nam se nudi

Novac koji će Hrvatska dobiti iz EU velika je prilika za osnaživanje zemlje i nastavak reformi, podršku građanima i poduzetnicima za gospodarski oporavak – rekao je HDZ-ov Europarlamentarac Karlo Ressler o te famozne 22 milijarde. Biljana Borzan (SDP) objašnjava da to “nije novac koji smo dobili – to je novac koji se nama nudi. Hoćemo li mi to iskoristiti i znati povući taj novac, to je naš problem”. Tportal

20.06.2019. (08:30)

Biljana Borzan izabrana za potpredsjednicu EU socijaldemokrata

16.06.2019. (17:30)

Profit iznad svega

Prodaju nam konjetinu, jaja s otrovom za buhe i aditive, zarade su ogromne, a kazne smiješno niske

Food Fraud Network je mreža Europske komisije za spriječavanje prevare hranom. Nakon “Horsegatea”, u kojem je ustanovljeno da je govedina zapravo bila konjetina, otkrivene su i nizozemska jaja natopljena otrovom za buhe, kao i tuna nafilana aditivima. Biljana Borzan kaže da su kazne za prijestupnike preniske. Plasiranjem patvorene hrane neki proizvođači zarade između 45 i 60 milijardi dolara godišnje. Slobodna Dalmacija

23.03.2019. (10:30)

Nutelin poučak

Borzan: ‘Nakon pet godina izborili smo bitku za jednaku kvalitetu proizvoda u EU! Teško je ne biti emocionalan u ovakvom trenutku…’

Nakon deset sati pregovora postignut je konačni dogovor europskih institucija o zabrani dvostruke kvalitete proizvoda na istoku i zapadu EU u okviru revizije Direktive o nepoštenoj poslovnoj praksi, javljaju iz Ureda hrvatske eurozastupnice Biljane Borzan. Time je završena petogodišnja borba ove europarlamentarke, kako su priopćili u nastavku, koja će rezultirati jednakom kvalitetom svih proizvoda u cijeloj Europi. “Teško je ne biti emocionalan u ovakvom trenutku. Kad sam krenula u ovu borbu uvjeravali su me da je to unaprijed izgubljena bitka jer neću moći nadjačati pritisak multinacionalnih kompanija. Srećom, posložilo nam se, sve zemlje iz istočne EU u svim institucijama su radile u istom smjeru i nisu pristajale na kompromis”, rekla je Biljana Borzan. Tportal

10.02.2019. (12:30)

Ako budemo jako dobri

Borzan: Ako EK ocijeni da se RH popravila, može dobiti novac za dizala

Zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan je na SDP-ovoj tribini “EU fondovi i liftovi” u Splitu rekla da bi se ugradnja dizala u zgrade koje ih nemaju mogla velikim dijelom financirati iz europskih fondova ako Europska komisija ocijeni da se Hrvatska popravila u povlačenju novca iz EU fondova, a ta se ocjena očekuje u veljači. Rekla je da se pilot projekt ugradnje dizala u stambene zgrade koji je pokrenula ministrica Gabrijela Žalac ne financira iz EU fondova i da bi on omogućio ugradnju dizala u mali broj zgrada. HRT

04.02.2019. (16:30)

Moj pravi parlament

Biljana Borzan: Dvije trećine važnih odluka donosi se u EP, a ne u Saboru

Zato bi odaziv na europske izbore u svibnju trebao biti veći, naročito među mladima – rekla je u razgovoru za Hinu eurozastupnica Biljana Borzan. Vjerujem da su mladi zasićeni temama koje se vrte u domaćoj politici, a to su uglavnom vraćanja na prošlost. Oni nemaju osjećaj da se nešto što je vezano za njihov život i njihovu budućnost uopće rješava. Na posljednjim europskim izborima 2014. godine tek je 13 posto mladih u dobi od 18 do 24 godine ispunilo glasački listić… Jutarnji