'Opčinjen' - Sofia Coppola izvan svog elementa - Monitor.hr
16.11.2017. (18:12)

‘Opčinjen’ – Sofia Coppola izvan svog elementa

Većina ljudi kao najbolji film Sofije Coppole spominje Lost in Translation, priznajem i meni je posebno drag Bill Murray i njegova izvedba hita Roxy Music More Than This, no najdraži mi je uvijek bio njezin prvijenac, Virgin Suicides. Inspiriran odličnim istoimenim romanom Jeffreyja Eugenidesa, taj je film bio divna posveta djevojačkoj zanesenosti, a Coppola je tu bila kao opčinjeni ženski Vladimir Nabokov. Taj je eteričan prikaz mladih nimfeta, u ovom slučaju sestara Lisbon, postao njen zaštitni znak – pastelne boje, mnogo stila i odlična glazba. Kada je Cecilija Lisbon prvi puta pokušala izvršiti samoubojstvo, liječnik u bolnici rekao joj je da ima još mnogo razloga za život. Ona mu je odgovorila: Doktore, očito nikada niste bili 13-godišnja djevojka. Sofia Coppola savršeno razumije i prikazuje kako je to biti djevojka.

Zato pomalo iznenađuje da je odlučila raditi jedan projekt kao što je Opčinjen, adaptaciju romana A Painted Devil koji je napisao Thomas P. Cullinan i koji je često prozivan mizoginim zbog prikaza žena kao osvetoljubivih i okrutnih bića koja samo čekaju da zagorčaju život nekom muškarcu.

Priča prati grupu mladih dama koje žive u školi za djevojke koju vodi Martha Farnsworth, na divnom imanju na američkom jugu. No ljepotu okoline remeti činjenica da je u tijeku Građanski rat, a stanarke su silom prilika izolirane od svijeta. Jednoga dana u život im nenadano dolazi ranjeni vojnik, Jenki, znači neprijatelj, kojeg one zbog osjećaja dužnosti, a možda čak i znatiželje odluče spasiti i zadržati u kući.

Već od samog početka Johnova prisutnost mijenja odnose među ženama u kući, djevojke se počinju uređivati za misterioznog muškarca, i svakim se postupkom natječu za njegovu pozornost i lijepu riječ. Njemu ta pažnja godi i očito je da mu se sviđa više žena u kući, učiteljica Edwina, mlada i koketna Alicia, a ni gospodaricu kuće ne bi odbio. No svojim će zavlačenjem naškoditi sam sebi jer je podcijenio koliko jaka može biti ženska ljubomora. Osveta koju će dobiti bit će mu servirana u nekoliko slijedova i biti će fatalna.

Originalna priča koju je odlično prikazao Don Siegel u filmu iz 1971. godine nimalo ne pazi na političku korektnost kao što to pazi Coppola u svojoj verziji. Siegel je u svom filmu iskoristio karizmu Clinta Eastwooda, koji je u ulozi bez srama ljubio sve ženske likove, od 12-godišnje djevojčice do 40-godišnje žene, koketirajući sa svima, što je onda objasnilo rivalstvo između djevojaka i kasnije postupke koji nisu bili tako ugodni za vojnika.

No Coppola je u želji da ženske likove prikaže u manje negativnom svjetlu, dajući tako filmu feminističku notu, iz priče izbacila sve ono što ju je činilo sočnom. I ne samo to, već je izbacivanjem nekih scena likovima oduzela motivaciju za postupke koji bi logički diktirali daljni slijed događaja te je tako potpuno osakatila priču čineći je poprilično dosadnom, a svoj film potpuno nepotrebnim remakeom.

Nicole Kidman, Kirsten Dunst i Elle Fanning napravile su najbolje što su mogle sa materijalom koji im je dan, no Colin Farrell je dao vrlo blijedu verziju šarmantnog stranca koji bi sve dame u kući trebao oboriti s nogu.

Na kraju ispada da je Coppola zapravo cijeli film osudila na sudbinu koju je kao kaznu doživio nesretni vojnik.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji