Rješenje Europske unije: Baterije električnih automobila uskoro će imati ‘putovnicu’ - Monitor.hr
11.11. (08:00)

Putuj putuj svjetska Lado

Rješenje Europske unije: Baterije električnih automobila uskoro će imati ‘putovnicu’

Na stanje baterije utječe mnogo parametara, poput brzog punjenja, čestog dosezanja maksimuma kapaciteta prilikom punjenja… S vremenenom baterija degradira, a to će utjecati i na cijenu i iskoristivost automobila koji se nađe na tržištu rabljenih vozila. Sada EU radi na pravilima za tzv. putovnicu baterije koja će pokazati stanje baterije u rabljenim električnim automobilima. Plan je da svi električni automobili to imaju 2027. godine. Velika visokonaponska baterija daleko je najvažniji dio električnog vozila i može činiti oko 40 posto cijene automobila. Stoga će stanje ovog dijela također biti odlučujuće za to koliko ćete platiti za rabljeni automobil. Revija HAK


Slične vijesti

23.11. (13:00)

Za svačiji budžet

Veliki preokret na tržištu: Izgleda da će baterije za električne automobile ozbiljno pojeftiniti

Sredinom ovog desetljeća električni automobili će koštati isto koliko i ekvivalentni automobili s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, novo je predviđanje Goldman Sachsa.  Do 2030. predviđa se godišnji pad cijene od 11 posto, te će tada cijena biti oko 72 dolara po kWh, odnosno manje od polovice onoga što baterije danas koštaju. Pitanje je jesu li ove projekcije uvjetovane i popriličnim hlađenjem tržišta, odnosno skromnijem rastu prodaje električnih automobila nego što je bilo očekivano. Revija HAK

16.11. (21:00)

Napredna fizika

Rimac razvija veliku bateriju i hvata Teslu, ali neki eksperti kažu: To nije zeleno, trebamo vodik

Ako je vjerovati najavama, Rimac Technology bi mogao inovirati tržište za veliku i industrijsku pohranu energije gdje trenutno kolo vodi američka kompanija Tesla sa svojim Megapack baterijskim sustavom. Zvuči senzacionalno, pa i pomalo nevjerojatno, tim više što se domaća javnost već neko vrijeme pita što se zbiva s robotaksijima koje, preko tvrtke Project 3 Mobility, Mate Rimac razvija s partnerima te uz državnu potporu. Energetska gustoća najavljene Rimčeve baterije navodno iznosi 280 kilovatsati po četvornom metru, što je više od Tesline, a to u Rimac Energy nisu demantirali. Energetski stručnjaci pak kažu kako su baterije kratkoročno i alternativno rješenje, istaknuvši kako bi se trebali okrenuti vodiku. Forbes

11.11. (12:00)

Za ponovno punjenje

Raos: Recikliranje baterija – jednostavnom organskom kiselinom

Litij iz baterija može se reciklirati oksalnom kiselinom. Kakav se tehnološki postupak iza toga krije – i zašto je on toliko važan? Litij-ionska baterija se prvo izmrvi, a nakon odvajanja plastike i drugih materijala neprikladnih za recikliranje, ostaje frakcija koja se sastoji samo od elektroda, katode i anode, aluminijskog vodiča (u obliku folije) i separatora. Ta se frakcija, koja čini oko pola mase baterije, usitni u prah s česticama manjima od pola milimetra. Nakon toga treba prah usuti u vodenu otopinu oksalne kiseline – i kuhati. U oksalnoj se kiselini prije svega razgrađuje materijal anode, litijev kobaltat, LiCoO2 ili LCO. Aluminij, od kojeg su napravljeni električni vodovi, prelazi u aluminijev oksalat. Dobro ili loše? Najvažnije je izdvojiti litij, dok je aluminij – najčešći metal u Zemljinoj kori – manje važan. Kako bilo da bilo, rad švedskih znanstvenika je korak u pravom smjeru. Nenad Raos za Bug.

03.10. (01:00)

Električni požar

Sunčane elektrane, električna vozila i baterije – Kako spriječiti i ugasiti požar

Baterije su najveći problem jer se stvara toplinski pomak i ako baterije gore, njima ne treba kisik da bi se vatra održavala. Ako je došlo do požara, gasi se vodom, onda se baterija mora hladiti. Kada dođe do takvog događaja, moraju se primijeniti nužne mjere, a to znači isključiti dotok struje u automobilu, a on se nalazi u narančastim kabelima. U električnim automobilima nalazi se istosmjerna struja, a nju karakterizira visoki napon. Ako dođe do požara na takvome automobilu, on se gasi vodom. Ključno je u svakome takvome incidentu prekinuti dotok struje od baterije do potrošača. Prevencija su kvalitetniji upravljački sigurnosni sustavi baterije te smještaj baterija u odgovarajuće prostore. Zgradonačelnik

14.09. (21:00)

Za sunčanu vožnju

Poklopac motora koji puni bateriju: složili solarne ćelije koje se mogu prilagoditi svakom automobilu

Na IAA Motor Showu u Münchenu, znanstvenici Fraunhofer-Instituta u Njemačkoj pokazali su poklopac automobila koji može proizvoditi električnu energiju. Ovaj fleksibilni materijal stvara elektricitet kada je izložen Sunčevoj svjetlosti. Nanosi se izravno na metal i može se prilagoditi obliku svakog modela automobila. Poklopac motora obložen je fotonaponskim materijalom, a zatim prekriven folijom. Fotonaponski materijal proizvodi električnu energiju kada je izložen Sunčevoj svjetlosti, baš kao u solarnoj ćeliji. Za razliku od drugih sličnih pokušaja ovdje se materijal ne ugrađuje u staklo i puno je lakši, a ušteda težine važna je za električni automobil. Takav sustav solarnih ćelija prvenstveno bi mogao produžiti domet. Revija HAK

14.08. (10:00)

Jedva čekam kad će se moći kupiti

Polimerni gel spašava litij-sumpornu bateriju

Sumpor je vrlo jeftin i lako dostupan materijal, a osim toga nanosi mnogo manju štetu okolišu od teških metala (prije svega kobalta) od kojih se izrađuju katode litij-ionskih baterija. Ipak, takve baterije još nema na tržištu. Osnovni problem je što nije trajna, što ne može izdržati dovoljan broj ciklusa punjenja i pražnjenja da bi ju se isplatilo proizvoditi. No, rješenje je na pomolu. Sloj razgranatog polimera PEI-IEM koji se u bateriji nalazi u obliku gela (GPE). No gel ne služi kao elektrolit (jer bi u tom slučaju unutrašnji otpor baterije bio prevelik) nego kao ionsko-selektivna membrana. Nakon 700 ciklusa punjenja i pražnjenja nova je litij-sumporna baterija zadržala čak 99,13 % početnog kapaciteta, dok je baterija bez „kože“ (LE) izgubila pola kapaciteta već nakon 275 ciklusa. Štoviše, nova vrsta baterije je teže zapaljiva od litij-ionske baterije, pa će – kako sugerira naslov – biti „sigurna“. Nenad Raos za Bug.

15.06. (21:00)

Samo da toliko ne traje

Stiže baterija za električne automobile koja će se napuniti za šest minuta

Automobil su zajednički razvili Callum i Nyobolt, a dizajnerska baza je aktualni Lotus Elise. Baterija ima kapacitet od 35 kWh koji, prema Nyoboltu, ne samo da je manji i lakši od običnog paketa baterija iste veličine, već se također može puniti znatno brže. Litij-ionska baterija može se u potpunosti napuniti za samo šest minuta, bez potrebe za posebnim hardverom za punjenje. Nyobolt EV može prijeći do 250 kilometara s punom baterijom. Baterija je, navodno, uspješno završila 2000 ciklusa punjenja. O sudbini koncepta ne zna se ništa, ali Nybolt najavljuje da početkom sljedeće godine baterija ide u proizvodnju pa tko želi može se javiti… Revija HAK

15.06. (14:00)

Bolje popravljati nego kupovati novu - ako se može

Popravci i reparacija baterija: Kako izgleda postupak

Svaki put kada se baterija puni i prazni, ona prolazi kroz malu količinu „habanja“ što na kraju može dovesti do smanjenja njenog kapaciteta i performansi. Visoke temperature mogu ubrzati proces starenja baterije, dok dugotrajno skladištenje baterije bez korištenja može uzrokovati gubitak kapaciteta. Obrasci punjenja također mogu utjecati na životni vijek baterije. Sam proces regeneracije obično uključuje korištenje specijalizirane opreme koja primjenjuje visokofrekventnu struju na bateriju ili kemikaliju za otapanje, što pomaže u razbijanju nakupljenih kristala olovnog sulfata na pločama baterije takozvane sulfacije. Ova nakupina čest je uzrok kvara baterije, a njezino uklanjanje može vratiti kapacitet i performanse baterije. Ako imate električno vozilo, korisno je znati – Strujni krug.

10.06. (00:00)

Rudari, odmorite malo

Umjesto litija – sol: Novo ozbiljno rješenje za baterije za električna vozila

Rudarenje je skupo, a s njim povezane tehnologije koje nipošto ne bismo mogli nazvati ekološkima nisu dobre za imidž električnih vozila. Čini se da proizvođači automobila sve više traže izlaz u baterijama na bazi soli ili natrija. Očekuje se da bi baterija na bazi natrija mogla preuzeti veliki dio tržišta te da bi do 2035. ova sirovina mogla zamijeniti oko 272.000 tona litija. Predviđa se da će te godine činiti oko 7 posto ukupnog tržišta. Ako se pojave dugotrajne nestašice litija, promjena bi mogla biti daleko agresivnija pa bi se i ove brojke mogle promijeniti. Privlačnost natrija proizlazi iz njegove zastupljenosti u kamenoj soli i salamuri diljem svijeta, ali su dosad bile upitne performanse baterija na bazi natrija. Revija HAK

21.04. (22:00)

Manje otpada u papirnoj industriji

Kvalitetniji materijal za baterije električnih automobila krije se u drveću

Riječ je o spoju dobivenom iz biljnog lignina, prirodnog polimera kojeg ima u izobilju u deblima i granama drveća. Iz ove tvari, koja se odbacuje u drugim industrijskim procesima kao što je proizvodnja papira, razvija se vrsta krutog ugljika, koji u baterijama može zamijeniti grafen, materijal od kojeg se u baterijama izrađuje anoda. Lignode ima druge prednosti, budući da ima amorfnu molekularnu strukturu koja omogućuje brže punjenje ili pražnjenje energije te također pokazuje veću stabilnost tijekom ovih ciklusa od slojevitog grafita. Ekstrahiran iz papirne mase, lignin je obnovljiv i proizvodi se u milijunima tona diljem Europe. Revija HAK