Šonje: Razgovor sa sociologom - 'bicikli vs. automobili' duboka je društvena podjela - Monitor.hr
08.11.2023. (11:00)

Kad je auto potreba, a ne luksuz

Šonje: Razgovor sa sociologom – ‘bicikli vs. automobili’ duboka je društvena podjela

Jedan od najistaknutijih hrvatskih sociologa Ivan Burić nedavno je dao jako zanimljiv intervju Glasu Slavonije. Velimir Šonje ga je zamolio da prokomentira neke teze za ArhivAnalitiku: Život u Zagrebu za veliki broj njegovih stanovnika, ne samo u smislu mobilnosti već i „socijalno-aspiracijski“, jednostavno nije moguć bez automobila. Svakako je nezamisliv za onu frakciju srednje klase kojoj sam i sam nekad pripadao, a koju obilježava rad u korporativnom sektoru s istovremenim honorarnim poslovima, želja za profesionalnim i materijalnim postignućem… Sve ono što čini svakodnevnicu ne baš malobrojnog zagrebačkog srednjeklasnog „punog gnijezda“ nije moguć bez jednog ili dva automobila u obitelji. Drugim riječima, u prostorno razvučenom gradu u kojem ne postoji podzemna željeznica ili neki vid jednako učinkovitog javnog prijevoza, ubrzana redukcija mogućnosti korištenja automobila za ovaj srednjeklasni fragment predstavljala bi značajnu barijeru u ostvarenju njihovih socijalnih aspiracija. Oni bi time postali jedna vrsta socijalnih gubitnika.


Slične vijesti

Nedjelja (07:00)

Parking na Bregani: gdje automobili idu kada vlasnici zgriješe

Kako carina lovi aute: od Lamborghinija do ispuhanih guma

Carina na Bregani čuva desetke zaplijenjenih vozila, od starih automobila do luksuznih sportaša poput Lamborghinija. Neki tamo stoje godinama. Vozila se mogu oduzeti i iz EU ako nije plaćen poseban porez, a mobilne jedinice Carinske uprave nadziru cijelu Hrvatsku, ne samo granice. Postupci traju dugo pa mnogi automobili propadaju na otvorenom. Posebna pažnja posvećuje se vozačima s hrvatskim prebivalištem koji upravljaju vozilima stranih registracija, uz provjere dokumentacije i prava korištenja. tportal

16.11. (00:00)

F1 trikovi spuštaju se u garaže

Valvijet donosi pretkomore iz Formule 1 u serijske automobile

Valvijet razvija tehnologiju pretkomora iz F1 motora za serijske automobile, spremnu za 4–5 godina. Pretkomora prvo pali mali dio siromašne smjese goriva, a kroz precizne otvore vatra širi u glavni cilindar, osiguravajući ravnomjerno i brzo izgaranje. Sustav uključuje kompresor, mješač zraka i goriva te aktivnu pretkomoru s vlastitim injektorom i svjećicom. Omogućava rad s do 50% EGR-a, smanjuje potrošnju goriva 10–15% i osigurava stabilno izgaranje i pri malom opterećenju. Trošak je nekoliko stotina eura po motoru zbog modificiranih glava cilindara i dodatnih komponenti. Revija HAK

07.10. (00:00)

Auto legalno tvoj, samo što nije

Kupnja ukradenog auta: kako pošten čovjek može ostati i bez vozila i bez novca

Kupci automobila koji postupaju u dobroj vjeri mogu se naći u apsurdnoj situaciji: kupe, plate, registriraju vozilo – a država im ga kasnije oduzme jer je nekoć bilo ukradeno ili ilegalno uvezeno. Iako nisu počinili nikakav prekršaj, sudovi često presuđuju protiv njih. Tek je Ustavni sud u odluci U-III/36100/2009 stao na stranu poštenog kupca, zaključivši da mu je povrijeđeno ustavno pravo vlasništva jer je snosio “prekomjerni teret”. Pouka: pravda je spora, ali ipak ponekad – stigne. Revija HAK

25.09. (09:00)

Dan bez auta, ali s puno prometa u glavi

Povodom Dana bez autmobila: Kako Hrvatska subvencionira nebo, a zapostavlja tračnice i bicikle

Zelena akcija upozorava da Hrvatska i dalje ulaže milijune eura u zračni prijevoz, dok javni prijevoz i biciklistička infrastruktura stagniraju. Broj automobila stalno raste, a službene politike guraju električna vozila umjesto stvarne tranzicije prema održivom prometu. Posljedica je „prometno siromaštvo“ koje pogađa građane bez auta. Udruga traži više ulaganja u željeznicu, sigurnije biciklističke trake, pješačke zone te ograničavanje brzine u kvartovima. Javnom prijevozu, naglašavaju, treba vratiti status prava, a ne robe. H-alter

20.09. (13:00)

Jugić nekad na rate tri godine, Toyota danas za godinu dana sendviča

Automobili su danas puno dostupniji nego prije, ali luksuz ostaje za elitu

U Jugoslaviji 1987. Zastava 126pGL stajala je 19 plaća, dok su luksuzni Mercedes i BMW prelazili preko 900. Danas u Sloveniji Tesla Model Y traži 21, a Škoda Octavia 17 prosječnih plaća. U Hrvatskoj, uz prosjek od 1.437 eura, Toyota Aygo X dostupna je za 12 plaća, dok Audi Q5 iziskuje 40. Usporedba otkriva da su automobili postali dostupniji, iako luksuz i dalje ostaje privilegija bogatijih. N1

01.09. (14:00)

Razmisliti o kupnji amfibije

Kako preživjeti susret auta i poplave

Ako je voda viša od koljena, nikako ne ulaziti jer prijeti hidraudar i velika šteta na motoru. Čak i plitka voda može uništiti elektroniku i dovesti do kvara. Ako se već nađeš u vodi, vozi polako, bez naglih ubrzanja i zadrži niske okretaje da voda ne uđe u usis. Najbolja odluka je – zaustaviti se i potražiti alternativni put, jer “jeftin zaobilazak” uvijek je bolji od skupog popravka. tportal

30.08. (01:00)

Kad pick-up postane trojanski konj

EU i SAD dogovorili trgovinu autima bez granica, stručnjaci upozoravaju na rizike

EU i SAD dogovorili su međusobno priznavanje automobilskih standarda, čime bi vozila mogla prelaziti Atlantik bez dodatne homologacije. SAD smanjuje carinu na europske aute na 15 %, no kritičari upozoravaju da bi dogovor ugrozio sigurnost i okolišne standarde EU-a. Organizacije poput ETSC-a i T&E-a upozoravaju na porast nesreća, CO₂ emisija i opasnost od masovnog uvoza američkih pick-upova i SUV-ova, koje nazivaju prijetnjom sigurnosti pješaka i biciklista. Sporazum još mora odobriti Europski parlament i vlade članica. Revija HAK

19.08. (01:00)

Sva sreća pa ne gledamo mikroskopom

Fekalije u prtljažniku: neki automobili prljaviji su i od WC-a

Studija Sveučilišta Aston otkrila je da su automobili puni bakterija, uključujući i fekalne. Najprljavije mjesto je prtljažnik (1425 bakterija), gdje često držimo namirnice, a slijede vozačevo sjedalo i mjenjač. Upravljač je iznenađujuće čist zahvaljujući dezinficijensima nakon pandemije. Svaki automobil bio je kontaminiran više od uzorkovanih WC-a. Stručnjaci savjetuju češće čišćenje vozila i pranje ruku prije jela za volanom kako bi se smanjili zdravstveni rizici. Revija HAK

10.08. (17:00)

Kako ne biti zaslijepljen, opljačkan ili kažnjen – barem ne isti dan

Sigurnost u prometu: Blendajte slobodno, ali ključ držite na kratkom povodcu

Vozače često zaslijepe duga svjetla, no pomaže usporavanje, držanje desnog ruba i korištenje noćnog načina rada retrovizora. Blendanje je zakonom dopušteno, pa možete “pozdraviti” vozače ili upozoriti na policiju bez straha od kazne. Kod beskontaktnog otključavanja automobila prijetnja su lopovi koji hvataju signal ključa. Ključ držite dalje od vanjskih zidova, a dodatnu zaštitu pruža metalna posuda ili aluminijska folija. Savjeti, Life Hacker