Institucije bi trebale biti arterije scene - Monitor.hr
27.06.2022. (17:00)

Probaj biti radnik u kulturi i preživjet, I dare you

Institucije bi trebale biti arterije scene

Iskustvo suradnje vizualnih umjetnika s institucijama i većim umjetničkim manifestacijama prečesto govori o niskim ili nepostojećim honorarima, izostanku podrške i lošim radnim uvjetima. U proračunski, strateški i politički zanemarenom kulturnom polju poput našeg, institucije i veće umjetničke manifestacije naoko predstavljaju rijetka mjesta stabilnosti, bilo da je riječ o zaposlenju, razmjerno upotrebljivim proračunima, razvijenoj infrastrukturi i sličnom. Riječ je, dakle, o mjestima koja bi trebala biti svojevrsnim utočištima za kulturne radnice i radnike, osobito za umjetnice i umjetnike, redom osuđene na ekstremnu prekarnost samostalnog djelovanja, za koje bi se institucije po svoj logici trebale posebno skrbiti kroz različite oblike suradnje. Stvari međutim ne izgledaju bitno bolje ni jednom kada se dođe do umjetničkog rada u užem smislu. Krovna strukovna organizacija likovnih umjetnika je, čini se, generator loših praksi. Iako ima i pozitivnih primjera, i dalje – premalo. Kulturpunkt


Slične vijesti

Ponedjeljak (13:00)

Kad bismo povukli crtu...

Marijan Crtalić (1968 – 2020): Uporan i glasan postavljač pitanja

Bio je jedan od rijetkih koji su nepovratno povukli znak jednakosti između svog umjetničkog rada, osobnog društvenog i političkog angažmana, te svakodnevnog života, bez kompromisa ustrajući na življenju od umjetnosti i za umjetnost. Premda izvrstan crtač i akademski slikar, dvijetisućitih je potpuno odbacio tradicionalne reprezentacijske uloge likovnih umjetnosti i posvetio se multimedijskom radu, jasno usmjerenom ka suočavanju s ključnim problemima polja umjetničkog rada  U njegovom su se liku i djelu prelamali paradoksi karakteristični za polje umjetnosti i kulture u cjelini: od temeljno nepovoljnog položaja umjetnika u birokratiziranim liberalnim sustavima projektnog financiranja, do činjenice kako su umjetnici nekoć, u starom društvenom uređenju, posredstvom struktura vlasti mogli biti izravno povezani sa svakodnevicom članova socijalnih klasa različitih od njihove, te sudjelovati u stvarnoj kulturnoj razmjeni, što je u međuvremenu izgubljeno. Kulturpunkt

26.01. (12:00)

Reci mi to slikom

Pogled u prostor i vrijeme scene

Umjesto klasičnog novinarskog izvještaja, Ivana Pipal na razgovor o nezavisnoj sceni, obilježen temama na koje se iz Kulturpunkta neprestano vraćaju, odgovora – ilustracijom. Rezultat su ilustracije kojima Pipal interpretira dva pojma koji su obilježili razgovore o nezavisnoj sceni: produkcija umjetničkog rada kao proces suočen s mnogim izazovima kojima umjetnici, organizacije i kustosi koji djeluju u “nezavisnim uvjetima” moraju doskočiti, te status nezavisne scene kao mitološkog mjesta. Kulturpunkt

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kulturpunkt (@kulturpunkt)

20.12.2022. (00:00)

Kulturalna uvjetovanost

Druge zemlje, različite tradicije i drukčije razumijevanje istih gesti

world war two - Was Churchill's "backwards" victory symbol a rude gesture to Hitler? - History Stack Exchange

Dobro poznata oznaka za mir “Peace” ili pobjeda “victory” također može dovesti do nesporazuma. Ako kažiprst i srednji prst ispružite prema gore kao V, a ostale prste savijete prema dolje, to se vjerojatno u većini zemalja shvaća kao “mir” ili “pobjeda”. Međutim, ako nadlanicu okrenete naprijed, ljudi u Engleskoj i zemljama pod utjecajem Velike Britanije kao što su Australija, Malta ili Novi Zeland to shvaćaju negativno: tamo ovaj znak označava krajnje nepristojnu poruku koja glasi: “Nosi se!” No u zemljama poput Japana, Južne Koreje i Tajvana ta gesta se često može vidjeti na fotografijama – kada ljudi jasno daju do znanja da se osjećaju sretno. Deutsche Welle

09.12.2022. (00:00)

I bi svjetlost

Instagram tjedna: Filip Borelli Art

Izložba fotografija umjetnika Filipa Borellija, pod nazivom „Photokinetica“, presjek je desetogodišnjeg istraživanja tehnike kinetičkog svjetlosnog slikanja. 26 izloženih fotografija realiziranih pokretom kamere pričaju apstraktnu priču o odnosu reda i kaosa te prostora i vremena, kroz medij svjetlosti. Institut Francais

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Filip Borelli (@filipborelli.art)

03.12.2022. (00:00)

Pola ure kulture

VIDEO: Predavanje o prvom povijesnom filmu o Ilirima

Povodom otvorenja samostalne izložbe stripova autora Simona Bogojevića Naratha Saturnov krug, ujedno i redatelja prvog povijesnog filma o Iliirma Illyricvm, ovaj je akademski slikar poznatiji po radu u animaciji i sveučilišni profesor održao predavanje u kojem je pred studentima pričao o procesu nastanka filma. Dok je sama izložba svojevrsna kompilacija isječaka iz grafičke novele koju je izdao prije pet godina, na samom je otvorenju bilo manje riječi o stripu koliko o njegovim kratkim animiranim filmovima, koji su bili prethodno prikazani. Najveći je dio bio posvećen ipak novom filmu, koji se u Hrvatskoj vodi kao dosad neviđen projekt. Za film ima i tema na Forumu. Vizkultura, Podravski

29.10.2022. (00:00)

Kultura ne smije biti samo za elitu, mora biti dostupna građanima

07.10.2022. (00:00)

Umjetnica mora biti zdrava

Kolektivna skrb o mentalnom zdravlju scene

Tema (očuvanja) mentalnog zdravlja, za koju je šira javnost postala nešto senzibiliziranija tijekom pandemijskog razdoblja, naglašeno je aktualizirana i u nezavisnoj kulturi, u kojoj je kriza nalegla na ionako štetne i prekarizirane uvjete. Stoga na važnosti posebno dobivaju inicijative posvećene mentalnom zdravlju radnica i radnika u kulturi, pojavama poput burnouta i drugim posljedicama ekstremne nesigurnosti koja vlada u sektoru. U tom smislu treba pozdraviti najavu početka programa UPUH Susreti koji nedostaju, koji je, kako stoji u službenoj objavi Udruge plesnih umjetnika Hrvatske, usmjeren na “temu mentalnog zdravlja u plesno-izvedbenoj zajednici“. Iz UPUH-a navode kako im je želja “omogućiti radionice i susrete terapijsko-edukativnog karaktera na teme koje prepoznajemo kao relevantne u brizi za mentalno zdravlje uzimajući u obzir specifičnosti struke unutar koje djelujemo”. Kulturpunkt

23.09.2022. (22:00)

Tolerancija mi nije jača strana, svi drugi griješe, a ja sam bez mana

Kako se monopolizira javni prostor

Jedan ekstremistički portal – koji je, valja spomenuti, dijelom financiran javnim sredstvima – nedavno se našao zgrožen činjenicom da su Grad Zagreb i Ministarstvo kulture pokrovitelji studentske izložbe koja “napada kršćanstvo”, a koja samo ironizira narativ o toleranciji. No kao što je spomenuto, određenom dijelu medija i javnosti ni nedvosmisleni natpisi nisu predstavljali znatnu prepreku tome da studentski rad protumače kao protjerivanje kršćana neviđeno od doba poganih rimskih careva. Kulturpunkt donosi niz nekoliko primjera u kojima ukazuju na izrazito neugodnu činjenicu da šovinistička desnica u znatnoj mjeri kontrolira javne prostore u gradu Zagrebu, dok se u slučajevima bilo kakve intervencije koja bi taj monopol dovela u pitanje izvodi dobro uhodani performans hinjenja žrtve i nasilne reakcije – uglavnom od strane jednih te istih aktera.

15.09.2022. (19:00)

Na starima kultura ostaje

Kultura bez mladih

Tek nešto više od petine mladih barem je jednom posjetilo neki društveni centar, klub ili udrugu mladih. Međutim, uključivanje mladih u programe je izazov s kojim se organizacije susreću već dulje vrijeme. Tako su, potaknuti primijećenom niskom participacijom mladih u kulturnim programima, Pogon – Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade i Mreža mladih Hrvatske proveli vlastito online istraživanje i niz fokus grupa kako bi locirali gdje točno dolazi do diskrepancije potreba i interesa ove podzastupljene društvene skupine te kulturnog sadržaja koje nude različite organizacije. Sudionici istraživanja smatraju kako institucije, organizacije i državna tijela većinom ne uključuju mlade u procese osmišljavanja programa kulturnih sadržaja u lokalnoj zajednici, kao ni politika za mlade koje se dotiču kulture. Kulturpunkt